Методична робота » Робота з батьками |
Тема: Конфлікти з дитиною і шляхи їх вирішення. Мета: Допомогти батькам подолати труднощі у вирішенні конфліктних ситуацій у родині. Сприяти осмисленню конфліктної ситуації і шляхів виходу з неї. На класній дошці написано вислови: «Конфлікт — це побоювання хоча б однієї сторони, що її інтереси порушує, притискає, ігнорує інша сторона». (Уільям Лінкольн) «Від любові до ненависті один крок, від ненависті до любові кілометри кроків». (Сенека) «У нас кожна справа має пройти п'ять стадій: шумиху, нерозбериху, пошук винуватця, покарання невинного і нагородження непричетного». (С. Паркінсон) Бесіда. Батьки і діти — дві сторони конфлікту Сьогоднішні збори пов'язані в першу чергу з тим, що багато підлітків, які стоять перед самостійним вибором подальшого життєвого шляху, підвладні сумнівам, внутрішнім протиріччям, страхам. За думкою фахівців, система поглядів і уявлень у людини зберігається приблизно протягом 30 років, тобто протягом найбільш активного періоду життя кожного покоління. Відмінності між поколіннями можуть носити мирний характер, а можуть — конфліктний. Зазвичай конфлікт між світоглядом двох сусідніх поколінь називають конфліктом батьків та дітей. Зіткнення поколінь, що носить характер протистояння різних систем цінностей, називається конфліктом поколінь. Зазвичай діти відкидають цінності покоління батьків, не бажаючи сприймати їх як еталон. Головні причини родинних конфліктів Конфлікт — це спір, суперечка, скандал, у яких сторони не скупляться на взаємні докори, образи. Найстрашніше в конфлікті — це почуття, які люди відчувають одне до Без конфліктів життя неможливе, але потрібно навчитись їх конструктивно вирішувати. Для того, щоб навчитися вирішувати конфліктну ситуацію, потрібно навчитися розуміти масштаби і деталі незгод і відкрито обговорювати їх. Згладжування конфліктної ситуації, уникання її вирішення може призвести до серйозних проблем: — фізичних, пов'язаних зі здоров'ям; — психологічних (приховання душевного болю, образи; зміна характеру людини; психічні розлади; суїцид та ін.); — соціальних (втрата родини, самотність, відлюдкуватість). Головна позитивна здатність у конфліктній ситуації — здатність до конфронтації-поясненню. Вона передбачає вміння: — відкрито відстоювати власну позицію; — оцінювати саму конфлікту ситуацію, її суть, а не особистісні якості свого опонента; — зберігати особистісні відносини всіх учасників конфлікту.
Соціологів давно цікавило питання: які відмінності між людьми більш вагомі — класові чи вікові? з одного боку, різні матеріальні можливості є причиною різних стилів молодіжної субкультури у представників елітного, середнього та бідного класів. Іноді вони вражаючі. З іншого боку, ми часто можемо спостерігати більшу солідарність між молодими людьми, що походять із різних верств соціуму, ніж між На цьому підґрунті виникла концепція розриву між поколіннями. Згідно з нею, відмінностей між батьками та дітьми більше, ніж між дітьми, що належать до різних верств суспільства. Які ж головні причини виникнення конфліктних ситуацій в родинах, де є підлітки? Психологи визначили, що кожна із конфліктуючих сторін має свої причини. Отже, для підлітка мотивацією можуть бути наступні аспекти: — криза перехідного віку; Батьки йдуть на розв'язування конфлікту з інших причин: — небажання визнавати, що дитина стала дорослою; Для того, щоб визначити конструктивні шляхи вирішення конфліктних ситуацій, пропоную спочатку ознайомитись з найбільш поширеними примітивними реакціями, Реакція амбіції. Отримавши інформацію, яка надає перевагу іншій особі, людина негайно намагається принизити значення цієї інформації, підкреслюючи особисту значимість в очах оточуючих. Реакція самозадоволення. Бажання похвалитися своїми можливостями або привілеями, досягненнями, при цьому спостерігаючи за реакцією оточуючих. Отримання радості від заздрощів інших людей. Реакція заздрощів. Людина досягла успіху, інша від її успіху «захворює». Вона вважає, що чийсь успіх можливий лише після успіху її самої. Реакція злорадства. Людина радіє з того, що комусь погано. Часто при цьому не приховує своїх почуттів. Реакція захоплення. Бажання у будь-який спосіб присвоїти собі заслуги іншої людини, не дивлячись на власні реальні заслуги. Реакція агресії. Людина використовує загрозу та грубість для досягнення своєї мети. Це притаманно людям амбіційним і нечутливим до страждань інших. Реакція присвоювання. Людина постійно намагається опікати когось і дошкуляти йому заради реалізації власних цілей. Реакція байдужості. Байдуже ставлення до фізичних і моральних страждань іншої людини. Психологи визначили дванадцять основних кроків для вирішення конфліктних ситуацій. Роблячи їх, спробуйтевідповісти на поставлені запитання. До чого може у майбутньому призвести заглиблення конфліктної ситуації? Педагогічний практикум для батьків. 1. Батькам пропонується пройти анкетування «Що таке конфлікт» (див. Коментар) та «Ваша поведінка у конфліктній ситуації». Анкета для учнів «Моя поведінка у конфлікті» 1. Ти — конфліктна людина? Анкета для учнів та їхніх батьків «Що таке конфлікт» Закінчіть речення: 1. Конфлікт — це
Дайте відповідь на запитання: 1) Чи вважаєте Ви за необхідне піднімати тему конфліктів на батьківських зборах? Після анкетування батьки обмінюються досвідом щодо спілкування з дітьми-підлітками і вирішення конфліктних ситуацій. 2. Батькам пропонується обговорити ситуації. Ситуація 1. Після зборів незадоволені успіхами своєї дитини батьки приходять додому і вимагають від неї пояснень. Вони кажуть, що з такими оцінками після школи нікуди не візьмуть. У відповідь дитина каже: «Значить, піду працювати». Як слід вчинити батькам у цій ситуації? Ситуація 2. Батьки з певної мети подарували своїй дитині гроші. Вона витратила їх не за призначенням, придбала те, про що давно мріяла. Батьки обурені, а дитина на свою адресу почула чимало гнівних докорів. Врешті-решт підліток грюкає дверима і йде з дому. Ситуація 3. Між матір'ю і чотирнадцятирічною донькою протягом тривалого часу виникають гарячі суперечки щодо того, о котрій годині дівчина має повертатися з прогулянки додому. Мати наполягає на тому, що донька повинна бути вдома не пізніше 9 години вечора, а донька вважає, що тут взагалі Ситуація 4. Ви повертаєтесь з роботи додому і вже на сходах чуєте гучну музику, веселощі у вашій квартирі. Ви заходите до квартири і бачите свою дитину і її друзів, які веселяться. Підсумки зборів. Дорослішаючи, молодь приходить уже не в той світ, до якого ми її готували згідно зі своїм світосприйняттям. До- свід старших їй здається неприйнятним. Тож нам, батькам, (Класний керівник роздає батькам роздруковані пам'ятки та поради.) Пам'ятка для батьків Конфліктна ситуація може докорінно змінити ваше життя! Постарайтесь, щоб ці зміни були на краще. Як поводитись під час конфлікту? 1. Перед тим, як Ви опинитесь у конфліктній ситуації, подумайте над тим, який результат від цього Ви бажаєте отримати. Що робити батькам, щоб зберегти любов і повагу своїх дітей? 1. Не слід вбачати в самостійності дитини загрозу втратити її. За що й проти чого веде боротьбу Ваша дитина в підлітковому віці? 1. За те, щоб перестати бути дитиною. Поради для батьків 1. Необхідно допомогти підлітку знайти компроміс душі і тіла. | |
Переглядів: 145 |
Всього коментарів: 0 | |